TEMPODENT OY OMAVALVONTARAPORTTI 1/2025
Perusteet
Tämä raportti käsittää Tempodent Oy:n toimipisteiden omavalvontaohjelmassa todetut havainnot ajanjaksolla 1.1.2025-31.4.2025
Hyvinvointialueiden ja useammassa kuin yhdessä palveluyksikössä palveluja antavien yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien pitää laatia toiminnastaan omavalvontaohjelma. Ohjelmassa määritellään tavat, joilla varmistetaan, että palvelut järjestetään ja toteutetaan sopimusten ja lainsäädännön mukaisesti. Omavalvontaohjelman osana ovat laissa erikseen säädetyt omavalvontasuunnitelmat ja lääkehoitosuunnitelma.
Omavalvontaohjelma toteutumista on seurattava palveluja saavilta asiakkailta ja potilailta, heidän omaisiltaan ja läheisiltään, sekä palveluyksikön henkilöstöltä säännöllisesti kerättävän palautteen perusteella. Omavalvontaa koskeva raportti on julkaistava 4kk välein julkisessa tietoverkossa tai muulla julkisuutta edistävällä tavalla.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta 741/2023 14.4.2023
Tehtävien lainmukainen hoitaminen
Tuottamamme palvelut täyttävät kulloinkin voimassa olevien lakien ja viranomaismääräysten asettamat vaatimukset. Lainmukaisuuden toteuttamisen seurantaan toteutetaan omavalvonnan, palvelun tilaajien, viranomaisvalvonnan ja muiden sidosryhmien kautta saadun palautteen perusteella.
Omavalvonnan sisäisiä tarkastuksia ei ole suoritettu seurantajakson aikana.
Sopimusten noudattaminen
Tempodentissa on yksityisasiakkaiden rinnalla useita sopimuskumppaneita, kuten työterveyshammashoidon asiakkaat, vakuutusyhtiöt ja julkinen terveydenhuolto. Olemme järjestäneet sovitut tapaamiset sopimuskumppaneiden kanssa ja olleet yhteydessä tarvittaessa. Tarkastelujakson aikana ei ole tullut esiin toiminnan muutostarpeita.
Asiakaspalautteet
Asiakas voi antaa palautetta saamastaan hoidosta suullisesti, kirjallisesti tai sähköisesti sähköpostin tai nettisivujen kautta. Asiakaspalautetta on myös mahdollista antaa käynnin yhteydessä.
Sähköpostitse on tullut palautteita muutamia tarkastelujakson aikana, jotka ovat olleet pääsääntöisesti positiivisia. Palautetta olemme saaneet puhelimessa ja paikan päällä takaisin soiton toiminnasta. Se koetaan toimivaksi ja pidennetyt aukioloajat ovat olleet mieleisiä. Olemme myös saaneet palautetta siitä, että nykyään meille pääsee helpommin suoraan puhelimella läpi. Hyvää palautetta on saatu myös lauantain päivystyksestä.
Asiakaspalautteiden taustalla on usein myös väärinymmärryksiä, joista keskustellaan palavereissa eri henkilöstöryhmien kanssa. Tarvittaessa järjestämme henkilökunnalle koulutusta, jotta asiakkaita osataan jatkossa palvella paremmin.
Mittaamme säännöllisesti satunnaisotannalla asiakastyytyväisyyttä NPS-mittarilla (Net promote score). Kyselyitä on lähetetty tarkastelujakson aikana yhteensä 714kpl ja vastauksia ollaan saatu 248kpl.
NPS lasketaan seuraavalla kaavalla: (suosittelijoiden määrä – arvostelijoiden määrä) / (vastaajien määrä) x 100. Mikäli NPS-pisteet ovat yli 0, voidaan ajatella, että suurin osa asiakkaistasi suosittelisi yritystäsi. Yli 50 NPS-pistettä on jo puolestaan erinomainen, ja yli 70 jo maailmanluokkaa.
- Suosittelijat ovat arvosanan 9-10 antaneita
• Passiiviset ovat arvosanan 7-8 antaneita
• Arvostelijat ovat arvosanan 0-6 antaneita
Tarkastelujaksolle Tempodentin NPS on 96,8
NPS-kyselyssä voidaan antaa myös sanallista palautetta. Esimerkkejä sanallisista palautteista tarkastelujaksolla.
”hyvä ja laadukas palvelu”
”Hyvä kokemus, turvallinen, hyvä henkilökunta ja hienot laitteet”
”Kaikin puolin miellyttävä käynti”
”kiitos paljon sujuvasta ja kivuttomasta palvelusta”
”olemme käyntiin ja palveluun tyytyväisiä. Olemme suositelleetkin paikkaa”
”Otettiin huomioon potilaan toiveet, ihana rauhoittava lääkäri. Ei ole enää hammaslääkäripelkoa. Tulen mielelläni uudestaan”
”Ystävällinen palvelu, käynnistä tulee hyvä mieli 😊”
Palautteet
Muistutuksia ja kanteluita emme ole tarkastelujakson aikana saaneet. Potilasvakuutuskeskuksen selvityspyyntöjä olemme vastaanottaneet tarkastelujaksolla kolme. Terveydenhuoltoa koskevien muistutuksien käsittely on suoritettu säädösten mukaisessa aikataulussa.
Korvauspäätöksiä emme ole saaneet tarkastelujaksolla.
Palvelun saatavuus, jatkuvuus, turvallisuus, laatu ja yhdenvertaisuus
Palveluja on ollut toimipisteillä saatavilla normaalisti tarkastelujakson aikana. Tarkastelujakson aikana palveluja on ollut saatavilla Tempodentin kaikilla viidellä vastaanotolla. Vastaanottoajat ovat olleet klo 8-20 välillä riippuen päivästä ja mahdollisista loma-ajoista. Tempodentin keskitetty ajanvaraus palvelee asiakkaita ma-to klo 8-20 ja pe 8-16. Lauantaisin palvelee Tampereen keskustan vastaanotto klo 8-15, jolloin myös asiakaspalvelu puhelimitse on avoinna. Viikonloppuisin tai vastaanottojen ollessa suljettuna on asiakkaiden mahdollista varata aikoja nettiajanvarauksen kautta.
Palvelun jatkuvuudella tarkoitamme asiakkaan ja hammaslääkärin ja tai suuhygienistin hoitosuhdetta. Hammaslääkäri ja/tai suuhygienisti huolehtii asiakkaan hoitopolusta.
Järjestämme henkilökunnalle lakisääteiset koulutukset. Lakisääteistä koulutusta tarkastusjaksolla on ollut tietosuojasta sekä säteilysuojasta.
Jokaisessa toimipisteessä on kiinteistökohtainen pelastussuunnitelma ja tarkastelujaksolla nämä on käyty läpi henkilökunnan kanssa.
Tietoturvaan liittyviä poikkeamia tarkastelujaksolle ei ole todettu.
Työsuojelu ja työterveyshuolto
Työsuojelun osalta keskusteluita on käyty tarvittaessa.
Tarkastelujaksolla ei ole järjestetty työterveyden seurantakokousta. Työterveyshuollon kanssa on oltu yhteydessä tarvittaessa ja on sovittu, että tapaamiset järjestetään kaksi kertaa vuodessa. Seuraava tapaaminen siirrettiin toukokuulta kesälomien jälkeen elo-syyskuulle 2025.
Henkilöstö
Yhtiön henkilöstömäärässä on lisääntynyt tarkastelujakson aikana. Sairaspoissaolot ovat vähentyneet tarkastelujaksolla.
Henkilöstötyytyväisyyskysely järjestettiin tammikuussa 2025 ja siihen vastattiin heikosti. Vastauksissa kuitenkin oltiin työvuoroihin tyytyväisiä sekä siihen, että niissä joustettiin. Myös vapaapäiviä järjestettiin hyvin toiveiden mukaan. Myös työsuhde etuihin oltiin tyytyväisiä.